Matige alcoholconsumptie verlaagt risico op voortijdig overlijden
brochure met overzicht van 30 jaar wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd
De brochure ‘Gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie’ brengt de resultaten van 30 jaar nationaal en internationaal wetenschappelijk onderzoek op een overzichtelijke manier samen. Matige alcoholconsumptie verlaagt het risico op voortijdig overlijden gemiddeld met maximaal 18%. Daarbij spelen diverse positieve, maar ook enkele negatieve gezondheidseffecten een rol.
Gemiddelden kunnen echter niet altijd 1-op-1 worden doorvertaald naar een individu. De nieuwe brochure, die gericht is op gezondheidsprofessionals, geeft een compact overzicht van de diverse gezondheidseffecten en de onderliggende mechanismen en helpt hen bij de vertaalslag naar een weloverwogen persoonlijk advies.
Gezondheidseffecten
Naast de gunstige effecten van matige alcoholconsumptie op hart- en vaatziekten, is er inmiddels ook
steeds meer bekend over het positieve effect op onder andere diabetes type 2 en het negatieve effect
op enkele vormen van kanker (m.n. borstkanker), en worden de onderliggende mechanismen steeds
verder opgehelderd. ‘Overall is er een J-vormige relatie tussen overlijdensrisico en alcoholconsumptie.
Hierbij laat matige alcoholconsumptie van 1 à 2 glazen per dag een verlaging van het overlijdensrisico
zien ten opzichte van geheelonthouders. Deze verlaging is voor een groot deel toe te schrijven aan het
gunstige effect van matige alcoholconsumptie op hart en bloedvaten. Bij consumptie van meer dan 2
glazen per dag door vrouwen en meer dan 4 glazen door mannen verdwijnt dit gunstige effect en wordt
het negatief. Het is belangrijk om bij het geven van een op de persoon toegesneden advies over
alcoholconsumptie het volledige plaatje in ogenschouw te nemen en rekening te houden met
individuele en familiaire risicofactoren’, aldus Dr. Henk Hendriks (TNO Kwaliteit van Leven), expert op
het gebied van alcoholonderzoek.
Drinkpatroon
Alcoholmisbruik wordt uiteraard sterk afgeraden vanwege de schadelijke gezondheidseffecten, maar
komt in deze brochure niet uitgebreid aan de orde. Wel wordt, waar mogelijk, ingegaan op de effecten
van het drinkpatroon. Nieuwe onderzoeksresultaten geven namelijk steeds meer indicaties dat ook het
drinkpatroon van invloed is op de gezondheidseffecten. Voorbeelden hiervan zijn de verspreiding van
de alcoholconsumptie over de dagen van de week versus ‘piekdrinken’ in het weekend, wel of niet
drinken bij de maaltijd etc.
U kunt de brochure vanaf onze site ook downloaden, u vindt de brochure op het rechter deel van de pagina.
Downloads