"MISLEIDING" BIJ WIJNOUTLET - ARTIKEL UIT DE TELEGRAAF
’Buurman van Château Petrus’, zo kopt de advertentie van Wijnoutlet.nl. De buurman zou Domaine des Mimosas zijn.
Nou komen we zo af en toe bij Château Petrus, een van ’s werelds duurste wijnen uit de Pomerol. Het domein heeft vier buurmannen: Lafleur in het noorden, Gazin in het oosten, L’Évangile in het zuiden en Vieux-Château-Certan in het westen. Van Domaine des Mimosas geen spoor. Tja, dat domein zit in Lalande-de-Pomerol, een paar kilometer verderop.
In de advertentie lezen we verder dat Mimosas 93 punten op de 100 heeft gekregen van Tastings.com, het ’erkende’ proefpanel van het ’onafhankelijke’ Beverage Testing Institute. Dit panel blijkt echter te bestaan uit louter marketeers in plaats van onafhankelijke wijnschrijvers, sommeliers of wijninkopers.
Onafhankelijk kun je het Beverage Testing Institute ook nauwelijks noemen. Wil een producent zijn wijn door dit marketing-servicebedrijf laten proeven, dan kost dat 125 dollar per ingezonden fles. In ruil daarvoor is de kans op een 90+ score, inclusief gouden medaille, levensgroot.
Mimosas kost bij Wijnoutlet €12,95 in plaats van €42,50 elders. Een korting van 69%, aldus de advertentie.
REACTIES
Clement van Dijk
23-10-18
Wij werken met een gekwalificeerd proefpanel. Op dit moment zijn wij niet op zoek naar extra mensen, bedankt voor uw reactie.
REAGEER OOK!